Home

Na delavnicah Oblikovanje novih poslovnih modelov in še posebej na individualnih srečanjih je večkrat slišati dvome ali je možno, da tudi posamezniki oblikujejo nove poslovne modele?

Posamezniki, avtorice, oblikovalci, svobodnjaki, »freelancer-ji«, pisateljice in blogerji in preštevilni drugi. Skratka vsi v t.i. svobodnih in intelektualnih poklicih. In širše, da ne bi bilo kake zamere, od kakšnega hišnika, lepo prosim. Ali je možno, da vsi ti oblikujejo nove poslovne modele? Ali imajo ta potencial le organizacije kot take?

Organizacije so zagotovo v prednosti. Zakaj? Ker imajo običajno dovolj virov na voljo. Začenši s časom kot takim. Še posebej, če v organizaciji ustvarijo kulturo inovativnosti, kjer se združujejo tako tehnološke, uporabniško orientirane kot tudi dizajn inovacije. Da imajo možnost tudi posamezniki oblikovati nove poslovne modele dokazuje naslednja zgodba.

KAKO JE BLOGER UPORABIL SVOJ BLOG IN IZDAL SVETOVNO KNJIŽNO USPEŠNICO?

Alexander Osterwalder je v med pisanjem lastnega doktorata z naslovom Business Model Ontology pisal tudi blog. Za katerega je vedel, da je sorazmerno dobro obiskan in prebiran. Po uspešnem zagovoru doktorata je blog nekoliko zapustil in se med drugim posvetil delavnicam na katerih je udeležence treniral uporabljati Kanvas poslovnih modelov. Udeleženci teh njegovih delavnic so ga izzvali naj spiše in izda priročnik. In ga je. Kako? Ja, z inovativnim, novih poslovnim modelom.

Da je treba oblikovati nove poslovne modele za izdajo knjige Business Model Generation, je bil zlata vreden nasvet Yves Pigner-a.

Mentor Alexandra Osterwalderja, Yves Pigneur je predlagal, in to je bil dobesedno zlata vreden nasvet, da je treba za izdajo knjige oblikovati inovativen poslovni model. Ker to bo največji možen dokaz, tudi za udeležence delavnic, ki so izdajo priročnika spodbudili, da ima Kanvas poslovnih modelov resnično uporabno vrednosti. Skicirala sta osem poslovnih modelov. In že drugi, so-ustvarjanje knjige je omogočil izjemno uspešnico in ne-le še eno tekstovno poslovno knjigo. Danes bi naj bilo izdanih več kot pol milijona knjig Business Model Generation, v 26. jezikih in več kot 5.000.000 uporabnikov bi naj uporabljalo Kanvas poslovnih modelov. Ste vi že med njimi?

V čem je skrivnost poslovnega modela so-ustvarjanje knjige? Alexander je po sprejetem izzivu, da napiše knjigo najprej izračunal koliko denarja bi rabil, da bi izdal resnično dobro oblikovano knjigo. In je prišel do številke 250.000 €. Ja, Švicarji se z denarjem ne hecajo. Poglejte si le njihove banke in vse boste takoj razumeli. Potem je ponovno oživil svoj blog, kjer je objavil in povabil so-avtorje k so-ustvarjanju knjige, za katero je napovedal, da jo bo začel pisati čez šest mesecev. Od so-avtorjev je pričakoval denarni prispevek. Kolikšen boste vprašali? V začetku je bil ta prispevek le 24 $, potem se je postopoma ta prispevek dvigal in v zadnjem tednu pred začetkom pisanja knjige je znašal že 250 $. Ja, prav ste prebrali, 250 $. In da ne bo pomote, našli so se so-avtorji knjige, ki so prispevali 250 $, seveda v Združenih državah Amerike. Proračun je bil zbran. Vse drugo je zgodovina.

VEDNO OBLIKUJTE NOVE POSLOVNE MODELE VSAJ V PARU, ČE ŽE NE V SKUPINI

Tudi sam so-izumitelj Kanvasa poslovnih modelov, če naj ga tako poimenujemo, Alexander Osterwalder je zmotljiv, tudi v oblikovanju poslovnih modelov. Njegova aplikacija za tablico iPad-a ni bila taka uspešnica, tudi ker očitno ni posvetil dovolj časa oblikovanju novih poslovnih modelov. To je le eden od razlogov, da vedno oblikujte poslovne modele vsaj v paru, če že ne v skupini. Tudi, če ste le posameznica kot taka, ki se identificira kot pripadnica svobodnih in intelektualnih poklicev.

Zato, če je le možno, najdite vsaj še dva partnerja za oblikovanje ali če hočete tudi skiciranje novih poslovnih modelov. Vaša glavna naloga v oblikovanju bo skrb za osrednji del Kanvasa, torej za Ponudbo vednosti in celostni pogled na poslovnih modelov. Kaj je problem, ki ga rešujete in kaj je rešitev, ki jo ponujate? Psihologi so včasih temu rekli zadovoljevanje potreb. Nezavedno, bi dodal kak freudovec.

Eden od partnerjev naj prevzame bolj desni del Kanvasa, drugi bolj levi del Kanvasa. Pri desni polovici gre za sintezo, za domišljijo, za čutenje doseganja vrednosti. Ne za fantaziranje. Kako razširiti ali dostavljati vašo ponudbo vrednosti, kdo so segmenti kupcev, kakšni bodo odnosi s kupci? In morebiti ključno, viri prihodkov.

Levi del Kanvasa naj prevzame bolj analitično naravnan partner. Ki bo znal oceniti, če je česa preveč in je treba zmanjšati recimo strukturo stroškov. Ki bo ocenil kaj je smiselno predati zunanjih partnerjem in katere aktivnosti boste izvajali sami? In katere vire boste za vse to potrebovali oz. so na razpolago? Vloge med partnerji mirno tudi zamenjajte. Le glejte, da ne boste porabili preveč časa za vsak posamičen poslovni model.

POSTAVITE SI ČASOVNE OMEJITVE

Zakaj so časovne omejitve pomembne? Ker boste že s samim skiciranjem dobivali pomembne občutke kaj bi znalo delovati in kaj pač ne. A to so le predpostavke, ki jih ni smiselno preveč podrobno raz-delovati. Zato morate vsem, ki sodelujejo pri takem oblikovanju pojasniti, še posebej, če so kot na primer fiziki in strojniki trenirani, da morajo biti natančni, da gre za celostno sistemsko idejo in ne za natančen prototip.

Zato se pri oblikovanju vsakega novega poslovnega modela časovno omejite. Na recimo osemnajst minut. A bodite dosledni s to omejitvijo. Še bolj pomembno je, da vsak model ustrezno arhivirate, slikate, razdelite med vaše podpornike in kritike. In rabite vsaj šest do devet novih poslovnih modelov, če želite neko idejo, izdelek ali storitev resnično spraviti v življenje. Za to se zdi teoretično sicer tri ure več kot dovolj časa, a izkušnje kažejo, da se rabi kar celih šest do osem ur, da pridemo do take številke poslovnih modelov.

Na začetku je oblikovanje novih poslovnih modelov smiselno začeti s tremi poskusnimi modeli Nore krave. Za vsak model Nore krave namenite le tri minute. In pustite domišljiji prosto pot. Dobro se nasmejte. Oborožite se s primernimi poživili, kavo ali čajem ter prigrizki in vaša zabava za oblikovanje novih poslovnih modelov naj se prične. Srečno!

OSEM PROTOTIPOV POSLOVNIH MODELOV KNJIGE BUSINESS MODEL GENERATION

Shema osmih kanvasov poslovnih modelov, ki prikazuje osem porototipov poslovnihi modelov za knjigo Business Model Generation

OSEM PROTOTIPOV POSLOVNIH MODELOV. VIR KNJIGA BUSINESS MODEL GENERATION: ZALOŽNIŠKI MODEL, SO-USTVARI KNJIGO, FREE ZA-MARKETING, IZDAJA NA ZAHTEVO, KNJIGA&ONLINE, SPONZORIRANA KNJIGA, NAREDI SAM, PRILAGODI KNJIGO.

Morebiti vas bo zanimalo tudi:

Ikona za zapis Ekonomija kreativnih industrij

Ekonomija kreativnih industrij
Definicija katere industrije tvorijo ekonomijo kreativnih industrij iz Velike Britanije je sicer še iz leta 1998 a še vedno več kot vzdrži preizkus časa. Morebiti je smiselno zasledovati več so-delovanja med posameznimi vejami kreativne industrije?

 
 
 

Kako naj dizajn postane način življenja v vaši organizaciji?
Dizajn v organizacijah je možno upravljati izrazito formalno ali izrazito razvojno. Infuzija dizajna v organizacijo je način za najbolj razvojno upravljanje ali menedžiranje dizajna v organizacijah.

 
 

So-delovanje dizajnerjev in menedžerk
Kako vzpostavljati so-delovanje med dizajnom in menedžmentom je vprašanje za vse organizacije, ki želijo ustvarjati vrednost z inovativnostjo, kreativnostjo in dizajnom. Razlike niso nepremostljive in jih je možno presegati s kognitivnim pristopom.

Komentirajte:

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Odjava / Spremeni )

Connecting to %s